Proshop.dk – utrolig skuffende RMA og support proces

Introduktion

Jeg har været en tilfreds kunde hos proshop.dk i mange år, med 17 handler indenfor de seneste 2 år. Men efter min første interaktion med deres support, vil jeg hverken handle der igen eller anbefale andre at gøre det.

Forløb

I november 2023 købte jeg en AMD 5900X CPU, som har været ustabil siden jeg fik den. På trods af en detaljeret beskrivelse af problemet, mine debugging steps og yderligere referencer til de mange andre i reddit tråde og tilsvarende, hvor brugere har måttet få deres 5900X ombyttet på grund af produktionsfejl, har min interaktion med deres support og RMA-proces været utroligt frustrerende. Efter et par mails frem og tilbage sendte jeg min CPU til dem. Den var i perfekt fysisk stand ved afsendelsen, men da de modtog den, påstod de, at den havde bøjede pins og afviste al yderligere support. Jeg sendte derefter billeder, jeg havde taget af CPU’en før afsendelsen (indsat her), men det ændrede ikke noget. Nu står jeg med en CPU med både produktionsfejl og bøjede pins efter at have været hos Proshop.

Mange andre med tilsvarende oplevelser

Efter denne oplevelse søgte jeg online og fandt andre, der har haft dårlige oplevelser med Proshops support. Efter denne oplevelse undersøgte jeg andres erfaringer online og fandt flere, der også har haft dårlige oplevelser med Proshops support. Nogle mener endda, at de bevidst bøjer pins for at afvise reklamationer, hvilket jeg ikke helt kan tro, men fandt adskillige links på hardwareonline.dk om emnet:

  • hardwareonline.dk – Proshop vs. Komplett.
    “Der er mange tråde med folk der har været stærkt utilfredse med proshop ved RMA af bundkort, nogen påstår endda svindel med proshop har bukket pins til CPU”
  • hardwareonline.dk – Proshop RMA
    Jeg er stoppet helt med at handle hos dem, det er dårligt at sådan et stort firma er fuldstændigt ligeglade med deres kunder.”
  • hardwareonline.dk – Dårlig RMA oplevelse med Proshop.dk
    “Proshop plejer nu at være meget gode til at give deres kunder skylden. 2 gange har jeg indleveret defekt hardware (1 grafikkort med et par sprængte kondensatorer, og en mus som var begyndt at have periodiske fejl i knapperne), og har fået tilbagemelding fra proshop at det var min egen skyld. Først efter mange frem- og tilbage emails/telefonopkald og en enkelt “trusel” om at gå forbrugerråd-vejen har jeg fået byttet mine ting.”
  • hardwareonline.dk – Defekt Bundkort – afvist RMA – hvordan kan skade v…
    “Du er ikke alene. Jeg har også fået samme besked fra Proshop. Jeg havde et ASUS bundkort som havde kørt upåklageligt i et års tid, da det pludselig fik en kendt fejl. Green LED no POST.”
  • hardwareonline.dk – Proshop RMA
    “I en anden tråd beskrev en bruger at vedkommende havde brugt 50K om året i to år, men så skete der et eller andet ubeskrevet og vedkommende konkluderede at Proshops kundeservice er ikke-eksisterende og gav udtryk for aldrig nogensinde at ville kaste penge i den butik igen.”

Afslutning

Det er en trist situation. Jeg har været meget glad for deres hurtige forsendelser og store udvalg, men chancen for at modtage et defekt produkt igen og skulle håndtere deres support gør, at jeg ikke kommer til at handle med dem igen. En kæde er kun så stærk som det svageste led, og for Proshop virker det til at være deres RMA-proces.

Epilog

Jeg har nu oprettet en forbrugerklage ved Nævnenes hus mod en betaling på 100 kr. Jeg håber at jeg derigennem kan få en afslutning på sagen uden at det dermed skal gå videre til Forbrugerklagenævnet.

Link: naevneneshus.dk

Leave a Reply